År 2012 beslutade Staples att det var dags att titta närmare på hur de kunde förbättra hållbarheten för sina förpackningar. Vid den tiden insåg Staples att kunderna inte var nöjda med att få sina varor i onödigt stora, slösaktiga förpackningar. Men med begränsade möjligheter för att lagerföra lådor i olika storlekar behövde Staples en mer skräddarsydd lösning för att kunna tillhandahålla en förpackning i rätt storlek till varje beställning. Det var då de vände sig till Packsize – men det som växte fram var mer än de hade kunnat föreställa sig.
Den första lösningen som Packsize installerade åt Staples var förpackningssystemet EM7®. Detta är den gyllene standarden för On Demand Packaging®, som erbjuder maximal flexibilitet både för rätt storlek och skydd av produkter. Med möjligheten att skapa nästan vilken låddesign som helst gjorde EM7 att Staples kunde börja skräddarsy lådor för varje beställning som kom via deras lagersystem (WMS).
Men efter flera års samarbete mellan Staples och Packsize växte deras verksamhet, och det gjorde även deras förpackningsbehov. Detta ledde så småningom till att de gick över till Packsize X4®. X4 kombinerar fyra automatiserade funktioner i en förpackningsmaskin. Den är också den minsta av Packsizes helautomatiska produkter, vilket innebär att den kan klippa, vecka, limma och märka lådor i rätt storlek snabbt och effektivt samtidigt som den tar minimalt med lagerutrymme. Idag har Packsizes multiförpackningslösningar implementerats på alla Staples 22 distributionscenter.
”Under åren har Packsizes ingenjörer, tillsammans med insatser från Staples-teamet, verkligen hjälpt oss att ytterligare minska användningen av wellpapp ... detta hjälper oss att bli snabbare, effektivare och faktiskt få ännu fler beställningar redo i tid för leverans nästa dag,” sa Gonzalez.
Enligt Packsizes Enterprise Account Manager Matt Hash kan Packsize-lösningen hos Staples bara fortsätta att förbättras och växa med dem.
”Packsize-lösningen är extremt skalbar när det gäller Staples nätverk och för alla våra kunder”, säger Hash. ”Vi har förmågan att växa med våra kunder ... och det betyder i slutändan att de kan fortsätta producera fler lådor i rätt storlek för att möta sin [ökande] efterfrågan.”
När en kund lägger en order hos Staples online går ordern omedelbart in i deras WMS-system, det avgör vilken lådstorlek som behövs för ordern. Ordern går sedan igenom en algoritm som avgör hur snabbt den behöver behandlas utifrån avståndet från distributionscentret till slutdestinationen.
”När en order kommer in till Staples innan klockan tre på eftermiddagen, strävar vi efter att skicka och få den till kunden redan nästa dag”, säger Gonzalez. ”Det kräver hög precision i våra lager och det kräver en mycket exakt cykel för vissa av ordrarna. Programvaran som vi utvecklade med Packsize gör det möjligt för oss att prioritera ordrarna i takt med att de kommer in. Vi tittar på de ordrar som behöver komma iväg snabbast den kvällen, och programvaran som vi gemensamt utvecklat har en mycket unik algoritm som prioriterar ordrarna och får iväg dem snabbt till våra kunder.”
De ordrar som behöver behandlas snabbast skickas omedelbart till Packsize X4-förpackningsmaskinerna, som producerar en låda i rätt storlek för beställningen, komplett med etikett, på några sekunder. Dessa lådor placeras på vagnar som automatiskt rör sig genom lagret, där rätt produkter packas inuti. När lådorna har packats går de vidare till fraktavdelningen, där de får en kvalitetskontroll, en fraktsedel läggs i, de förseglas och skickas till fraktstationen. Slutligen skickas ordrarna iväg och når sina destinationer.
Även om Staples inledande mål var att minska avfallet och förbättra upplevelsen för kunderna, upplevde de också många fler fördelar när de arbetade med Packsize. En av de största överraskningarna? Ett genuint samarbete som ledde till tillväxt på båda sidor.
Rod Gallaway, nu VD för Packsize, var Senior VP of Logistics and Operations på Staples när samarbetet med Packsize inleddes.
”Jag tror att många företag pratar om partnerskap, men partnerskapet som Staples och Packsize bildade är verkligen unikt och speciellt för båda företagen,” sa Gallaway. ”[Packsize] hade från allra första början ett utvecklingspartnerskap där vi kom med idéer och försökte lösa deras problem – men eftersom det i många fall var en ny utveckling för oss var de villiga att hjälpa oss att göra den till en riktig produkt. Och tack vare det kunde Packsize gå längre in på e-handelsmarknaden.”
Packsize samarbetade med Staples för att skapa en multiförpackningslösning som hjälpte till att nå deras hållbarhetsmål genom att minska mängden wellpapp med mer än 20%, minska fyllnadsmaterialet med 70% och minska den övergripande lådstorleken med 40%.
”På Staples är vi experter på våra kunders arbetsvärld. Våra kunder berättade i allt högre grad för oss att de ville ha mer hållbara förpackningslösningar, så vi prioriterade att hitta innovativa sätt att leverera den upplevelsen på”, säger Gonzalez. ”Som företag tar vi hållbarhet på största allvar. Vi tog med [Packsize] ombord för att minska överflödigt avfall som kan vara förknippat med att skicka mycket wellpapp. Om alla lådor bara är en halv tum eller en tum eller två tum bredare än vad den behöver vara, kan man faktiskt se hur mycket det blir sammanlagt. Packsize-lösningarna hjälper oss att minska mängden avfall som kommer tillbaka till miljön. Så jag tror att alla dessa saker verkligen har bidragit till vår hållbarhetsstrategi här på Staples.”
I gengäld har Staples under de senaste 10 åren gett ovärderlig feedback till Packsize, vilket har resulterat i tillväxt och tekniska förbättringar.
”Vi värdesätter feedbacken vi har fått från Staples som har gjort det möjligt för Packsize att utvecklas och växa genom åren och vi förstår att våra lösningar till alla våra kunder har kunnat förbättras i viss utsträckning på grund av den feedback som vi har fått från Staples,” sa Hash.
Utöver det otroliga partnerskapet har Staples också dragit nytta av sin multiförpackningslösning på andra sätt. Driftseffektiviteten förbättrades, vilket minskade cykeln för förpackningar och förbättrade den övergripande produktiviteten och prestandan. Medarbetarnas tillfredsställelse ökade tack vare ett mer strömlinjeformat, ergonomiskt och automatiserat förpackningsarbetsflöde. Och en av de kanske mest överraskande fördelarna var en minskning av antal produktskador.
Liksom många Packsize-kunder upplevde Staples också en minskning av avfall, stuvningsgods och luftföroreningar på grund av färre lastbilar på vägarna. När lådorna har rätt storlek blir det mycket mindre materialspill – och att köpa z-Fold®-wellpapp är billigare än att köpa överdimensionerade lagerlådor. Mindre förpackningar tar också mindre plats på lastbilarna, vilket innebär att fler förpackningar kan skickas i en enda transport.
”Genom att använda förpackningar i rätt storlek för våra produkter förebygger vi inte bara avfall, utan minskar också vår totala miljöpåverkan, och det är lika viktigt för Staples som för våra kunder”, säger Gonzalez.
Med fokus på hållbarhet för Staples och deras kunder fortsätter både Staples och Packsize att arbeta tillsammans för att hitta bättre lösningar för framtiden. Staples har långsiktiga hållbarhetsmål som innefattar att minska företagets koldioxidavtryck med 35% och minska avfallet med 90% till 2028.
”Staples har satt upp ambitiösa hållbarhetsmål och vi är fast beslutna att nå dem”, säger Gonzalez. ”Vi satsar på elektriska fordon. Vi satsar på effektivare LED-belysning i våra lager. Vi letar efter mer förnybara energikällor för att driva våra lager och sedan använder vi naturligtvis Packsizes teknik för att hjälpa oss att nå dessa mål”, säger Gonzalez.
Staples planerar att fortsätta att förnya och arbeta med Packsize för både planetens framtida hälsa och framtida framgång för deras verksamhet.
”Vi arbetar redan på många nya idéer med Packsize”, säger Gonzalez. ”Vår verksamhet förändras ständigt, våra kunder letar efter nya saker och när vi blickar framåt kommer vi att fortsätta kombinera våra insikter och vår expertis med den senaste tekniken för att ta fram rätt lösningar för våra kunder.”
Gallaway betonade hur relationen fortsätter att gynna Staples kunder och miljön.
”Deras verksamhet utvecklas, kunderna utvecklas, det råder ingen tvekan om att e-handeln kommer att fortsätta växa. I och med detta förändras både kundernas och företagems förväntningar och ju mer vi lär oss och skapar nytt tillsammans, desto fler lösningar kommer vi att driva fram i framtiden."
Packsize är ledande inom hållbara, automatiserade förpackningslösningar i rätt storlek. De revolutionerar förpackningsindustrin genom att utveckla innovativ teknik som förbättrar produktskyddet, minskar miljöpåverkan och ökar driftseffektiviteten. Som partner och betrodd rådgivare frigör Packsize den dolda potentialen i sina kunders leveranskedjor och skapar anpassade processflöden som tar hänsyn till varje steg – från lagret till kundens händer.
Förutom minskat avfall och ökad hållbarhet drar Packsizes kunder också nytta av ökad kapacitet, lägre frakt- och DIM-kostnader, besparingar på förpackningsmaterial och minskad lagerarbetskraft. Packsize skräddarsyr lösningar för varje kund så att du får ett skalbart, strömlinjeformat och kostnadseffektivt Packaging Process Flow som gynnar dig, dina kunder och planeten.
Läs mer om hur du kan samarbeta med Packsize om din egen multiförpackningslösning genom att prata med en av våra förpackningsexperter idag.
I över 35 år har Staples varit ledande inom arbetsplatsprodukter och -lösningar och har tusentals experter som engagerat använder sin intuition, expertis och erfarenhet för att ta fram det bästa som teknik som automatisering och AI har att erbjuda. Dessa experter gör arbetet enklare, smartare och effektivare för företag i alla storlekar. Företaget verkar i Nordamerika genom e-handel och direktförsäljning och har sitt huvudkontor nära Boston i Massachusetts. Mer information om Staples finns på www.staples.com..