28 februari 2024

Den exponentiella tillväxten av e-handeln, i kombination med sämre tillgång på arbetskraft och ett allt större fokus på hållbarhet, har utlöst en revolution inom förpackningsindustrin. Ett exempel på detta är införandet av förpackningsautomation. För vissa är automatisering en helt ny och oprövad metod, medan det för andra är en naturlig utveckling. Oavsett organisationens beredskap för automatisering börjar ansvariga fundera över bland annat följande:

  • Hur man upprätthåller kompromisslös kvalitet:
    Vad kan operatörerna göra för att se till att beställningarna packas effektivt, ekonomiskt och på ett sätt som skyddar produkterna när kapaciteten ökar och distributionen är som mest utmanande? Undermålig förpackning resulterar ofta i höga fraktkostnader, stora mängder förpackningsmaterial och missnöjda kunder som får skadade produkter. Alla dessa faktorer påverkar företagets vinst och anseende. 
  • Så här levererar du en exceptionell uppackningsupplevelse:
    Uppackningsupplevelsen är en förlängning av ett företags varumärke och är en viktig kontaktpunkt med konsumenterna. Verksamhets- och marknadsansvariga lägger allt större fokus på hur deras kunder tar emot sina produkter och hur deras upplevelse ser ut när de öppnar dem. Skadade och försvunna förpackningar, överdrivna mängder utfyllnadsmaterial eller svåröppnade förpackningar försämrar hela upplevelsen.  
  • Hållbar skalanpassning:
    När det finns begränsningar för utrymme och arbetskraft kan det vara svårt att skalanpassa verksamheten på ett sätt som är både ekonomiskt och hållbart för miljön. Denna svåra fråga blir ännu mer komplex av att kunderna har ett lager med flera olika lådstorlekar och använder tillfällig arbetskraft. För att inte tala om den ökade efterfrågan under högsäsong som gör att det är svårt att bara få iväg produkterna i tid.  

I över två decennier har Packsize legat i framkant av denna transformationsresa och samarbetat med ledare på företag av alla storlekar. Packsize har spelat en avgörande roll för att revolutionera förpackningslösningar på otaliga företag – från små och medelstora företag till globala Fortune 500-företag. Packsize har som mål att ge sin mångsidiga kundbas möjligheter till effektiv skalanpassning och erbjuder ett omfattande utbud av förpackningslösningar. Kärnan i Packsizes uppdrag är en orubblig fokusering på att tillhandahålla optimala lådor i rätt storlek genom On Demand Packaging-automatisering. Detta inkluderar att prioritera Right-Sized On Demand-funktioner som minimerar wellpappanvändningen och som samtidigt tilltalar slutanvändarna och stärker företagets varumärke.  

Vad kännetecknar en överlägsen låddesign?

En hög med lådor i rätt storlek och i olika former.

Vad gör själva lådan så viktig och hur kan den påverka skalanpassningen på ett sätt som både är hållbart och ändå ger bästa tänkbara kundnöjdhet? Även om produktskyddet under transport fortfarande är en viktig fråga för verksamhetsansvariga, är de ekonomiansvariga lika uppmärksamma på de totala kostnadseffekterna i relation till förpackningarna. Med tanke på den stora mängd paket som behandlas varje år blir kostnadseffektiviteten en avgörande faktor. Som svar på dessa utmaningar har Packsize konstruerat maskiner som kan tillverka lådor i rätt storlek på begäran, vilket garanterar optimalt skydd för produkter under transport.

Resultatet blir en låddesign som i första hand ger effektiv wellpappsförbrukning – upp till 30–40 procents lägre än ledande konkurrenter inom branschen för Right-Sized-förpackning – men som dessutom ger överlägset produktskydd. Dessa strategiska maskiner och låddesigner understryker Packsizes åtagande att tillgodose kundernas behov och samtidigt optimera både produktsäkerhet och kostnadseffektivitet.

Varför är wellpappsförbrukning och spillmängd viktigt?

När beställningar behandlas i On Demand Packaging-maskiner blir det tydligt hur viktig wellpappen är och hur den har en direkt effekt på minskningen av företagens direkta kostnader. Packsize rekommenderar och använder ett mångsidigt tillvägagångssätt och erbjuder flera banor med olika wellpappsbredder som förpackningsmaskinerna dynamiskt kan välja mellan. Denna wellpapp kallas z-Fold® och levereras i kontinuerliga staplar.

Före implementeringen är det viktigt att analysera beställningsdata för att optimera tillgängliga z-Fold-bredder, som bör anpassas efter företagets specifika produktmix. Denna strategiska samordning säkerställer att endast de mest relevanta bredderna av z-Fold behöver lagerföras hos kunden, något som innebär ett minskat behov av lagerutrymme. När produktmåtten har fastställts väljer systemet dynamiskt den mest optimala z-Fold-bredden för att minimera klippavfallet och den totala materialanvändningen. Denna noggranna urvalsprocess sker automatiskt bakom kulisserna, men är ett avgörande steg för att minska spillet direkt från början av automatiseringsprocessen.

En positiv uppackningsupplevelse är avgörande

I allt högre grad beställer kunder produkter online och får dem levererade direkt hem till dörren. Detta innebär att kundernas uppackningsupplevelse blir så mycket viktigare.  Varumärket blir en upplevelse hela vägen från det att de får paketet till dess att de har packat upp sina produkter. Skadade och överdimensionerade lådor, användning av plast, överdrivna mängder utfyllnadsmaterial och lådor som är svåra att öppna är faktorer som alla påverkar denna upplevelse negativt. Det är här som Right-Sized On-Demand Packaging sticker ut från mängden eftersom det ökar kapaciteten dramatiskt samtidigt som det blir möjligt för verksamhetschefer att automatiskt kontrollera inte bara produktskyddet utan också slutkundens upplevelse. Detta uppnås automatiskt genom Right-Sized Cubing-teknik och integrerade lådfunktioner som anpassat tryck, rivremsor och återförslutningsremsor.

  • Passform och rätt storlek:
    Att skapa ”rätt storlek” på en låda handlar om att tillverka en låda som är perfekt anpassad efter produkten som ska packas i den – on demand. Detta resulterar i att tomrummet och fyllnadsmaterialet i lådan minimeras, eller i många fall elimineras, vilket drastiskt minskar förpacknings- och fraktkostnaderna. Beroende på processflöden och produktmixer finns det flera sätt att avgöra hur en låda ska tillverkas för att passa perfekt, till exempel Cubing-teknik för beställningar med flera artiklar, användning av masterdata för produkter eller autodimensionering av produkter i realtid med en dimensioneringstunnel. Resultatet blir en optimerad låda i rätt storlek för varje enskild beställning. Med On Demand Packaging-lösningar sker denna process automatiskt och i stor skala.
  • z-Fold med varumärkesprofil:
    Z-Fold finns inte bara i brunt eller vitt, utan även med specialtryck. Detta gör det möjligt för varumärkesansvariga att ytterligare påverka uppackningsupplevelsen och varumärkesigenkänningen genom att trycka varumärket antingen på insidan eller utsidan av lådan. Denna process sker uppströms vid wellpappsmaskinen, där en kunds unika design trycks i upprepade mönster över wellpappen.  
  • Rivremsa:
    Varmlim och tejp används vanligtvis för att konstruera och försegla förpackningar, vilket resulterar i mycket säkra tätningar. Detta kan dock också göra det svårt för vissa kunder att öppna förpackningen, vilket kan påverka uppackningsupplevelsen. För att avhjälpa detta rekommenderas användning av rivremsor för enkel åtkomst. Istället för att använda plastinlägg för rivremsan läggs perforeringarna till direkt i wellpappen när lådan tillverkas. Detta gör att slutkunderna enkelt kan öppna lådan, samtidigt som lådan förblir 100 % återvinningsbar.
  • Lättförsluten klisterremsa:
    Inom e-handel av mode kan andelen returer vara mer än 20–30 procent. För slutkunder som returnerar beställningar är möjligheten att enkelt återanvända samma låda för returen en enkel men viktig detalj. En fördel med Right-Sized Packaging On Demand är att det finns möjlighet att lägga till en självhäftande remsa med pappersskydd automatiskt när lådan skapas. Detta gör det möjligt för slutkunder att helt enkelt ta bort pappersskyddet från klisterremsan och försluta lådan igen. Då slipper de att leta upp en ny låda och förpackningstejp för att kunna försluta lådan för retur. Ett lysande exempel på ett kraftfullt sätt att förbättra kundupplevelsen. 

Hållbarhet är viktigare än någonsin

Right-Sized Packaging On Demand är en pålitlig och hållbar lösning för att automatiskt anpassa distributionen med förpackningar i rätt storlek. Denna fokusering på hållbarhet resulterar i minimerad wellpappsförbrukning och eliminering av plasttejp och fyllnadsmaterial. Eftersom varje låda har exakt rätt storlek för produkten minskar dessutom den genomsnittliga förpackningsstorleken med upp till fyrtio procent, samtidigt som skadefrekvensen minskar dramatiskt. Mindre lådstorlekar innebär i sin tur mer effektivt packade släp och upp till tjugo procent färre lastbilar på vägen.

Miljöbesparingarna i denna process är uppenbara, men detsamma gäller även de ekonomiska besparingarna. Genom att minska användningen av förbrukningsmaterial och sänka fraktkostnaderna kan företag normalt se en positiv avkastning på sin investering inom bara ett till två år efter att de har börjat använda On-Demand Packaging. Det är därför verksamhets- och ekonomiansvariga runt om i världen anammar Right-Sized On-Demand Packaging för att kunna skala upp verksamheten och uppfylla ESG-krav och ekonomiska målsättningar på ett hållbart sätt. 

Uppskalning av distribution med X7®

En av Packsizes flaggskeppsprodukter inom e-handelssektorn är X7, som är en helautomatiserad förpackningslösning. X7 kan automatiskt mata ut, packa och märka upp till 1 020 beställningar per timme och hanterar hela processen fram till avsändning utan mänsklig inblandning. X7:s unika design gör det möjligt för kunderna att skalanpassa verksamheten på ett tillförlitligt och hållbart sätt oavsett storlek, med bibehållen kvalitetsstandard och en uppskattad uppackningsupplevelse. X7 erbjuder automatiserad z-Fold, överlägsen låddesign och funktioner som intresserar kunderna och Packsize är mycket stolta över denna omfattande lösning för e-handelsmarknaden.

Oavsett om du är ute efter att uppfylla ESG-krav (Environmental, Social and Governance) eller om du är redo att revolutionera din e-handelsverksamhet, ser Packsize-teamet fram emot att samtala kring hur du kan förbättra din uppackningsupplevelse och skala upp dina leveranser på ett tillförlitligt och hållbart sätt. Upplev skillnaden genom att byta till hållbara Right-Sized On-Demand Packaging förpackningar idag!

Jesse Nelson

Produktchef

Möt Jesse Nelson, en erfaren produktchef på Packsize, som specialiserar sig på högautomatiserade On-Demand Packaging-lösningar. Med en djup förståelse för marknadsbehov och branschtrender leder Jesse tvärfunktionella team i att skapa och genomföra produktstrategier från start till marknadslansering.

Hans orubbliga fokus på att anpassa produktutvecklingen till marknadens krav främjar samarbete och innovation inom organisationen. Ta kontakt med Jesse och lär dig mer om hans expertis i att revolutionera förpackningsindustrin.

Förbättra din förpackningsprocess med Packsizes e-handelslösning

Kontakta oss idag för en personlig analys av din förpackningsprocess