27 november 2024

På dagens marknad är förmågan att snabbt få ut produkter till konsumenterna viktigare än någonsin. Det är nästan en grundförutsättning för att vinna och behålla kunder vid det här laget. Oavsett om det rör sig om B2B eller B2C påverkar denna dynamik de köpbeslut vi fattar varje dag. Just-in-time-distribution är den nya normen och påverkar i hög grad hur företag fungerar och konsumenterna beter sig.  

Stora onlineåterförsäljare har satt en ny standard för leverans samma dag eller nästa dag. Detta tvingar många företag att i princip agera som distributörer bara för att överleva på dagens marknad. Utmaningen är att alla organisationer inte är utformade för att fungera som distributörer. Från infrastrukturen till systemen och personalen – distribution är helt enkelt inte en kärnkompetens.Denna press lyfter fram en stor möjlighet på marknaden att utnyttja expertisen och kapaciteten hos 3PL-företagen för att överbrygga distributionsklyftan, samtidigt som kundupplevelsen förbättras och kundnöjdheten och kundlojaliteten därigenom ökar. 

Vi ska ta en djupgående titt på det mervärde som 3PL-leverantörer erbjuder och hur Right-Sized Packaging kan öka detta mervärde i stor skala:

Värdet i att utnyttja tredjepartslogistik

Anledningarna till att använda 3PL-företag varierar från organisation till organisation, men det handlar till syvende och sist om kapacitet och mervärde. De stora 3PL-aktörerna kan sänka kostnaderna, förbättra effektiviteten, skala upp verksamheten och fokusera på kärnverksamheten, samtidigt som de erbjuder sina kunder expertis inom distribution och hantering av försörjningskedjan. Med verksamhet och lagerutrymmen runt om i världen samt koncentrerad kapacitet i strategiska nav tillför 3PL-leverantörer ytterligare mervärde. Att få ut produkterna till konsumenterna snabbare är viktigare än någonsin och ofta en förutsättning för att behålla kunderna. Att förvärva och bygga ut distributionsutrymmen i dessa centrala nav är både kostsamt och tidskrävande, men ett 3PL-avtal kan ge snabb tillgång till ett transportnav samtidigt som efterfrågan kan tillvaratas. För företag som är bra på att tillverka och marknadsföra produkter kan ett samarbete med företag som är experter på distribution vara mycket fördelaktigt.  

Utmaningar i driften och på marknaden

Även om distributionen kan verka enkel på ytan är den komplex. 3PL-processen är en oerhörd utmaning: från hantering av ökad efterfrågan från kunder, förväntningar på snabbare leverans, personalomsättning och den snabba ökningen av distributionsautomatisering. Utöver dessa utmaningar löper många 3PL-avtal endast över 2–3 år, med krav på årliga kostnadsbesparingar för bibehållna avtal. Dessa förutsättningar skapar en tydlig möjlighet för investeringar i automatisering, men innebär en risk för ett begränsat ROI-fönster för kapitalinvesteringar. För att kompensera för risker blir det allt vanligare med flerkundslager inom 3PL-sektorn, vilket möjliggör ett större utnyttjande av teknikinvesteringar i en portfölj med flera kunder. Med förskjutna slutdatum för avtal förbättras driftssäkerheten för 3PL-leverantörer, och investeringar kan spridas över flera avtal. 

Dessutom blir leasingavtal för teknik (PaaS, RaaS, SaaS) allt mer tilltalande eftersom de kan struktureras och anpassas bättre efter 3PL-avtal och ge en mycket bättre ROI. Slutligen är det viktigt att erkänna data eller kvaliteten på och fullständigheten i sådana data. 3PL-leverantörer får ofta tillgång till kunddata som kan vara föråldrade, felaktiga eller sakna viktiga element. Denna situation minskar 3PL-leverantörernas faktiska effektivitet och deras förmåga att utnyttja sin distributionskompetens fullt ut utan ytterligare investeringar. Den begränsande faktorn är ofta avtalens längd och den tid som krävs för att investera i datarensning för att skapa en mer effektiv verksamhet. 

Right-Sized Packaging och 3PL

Vi har gått igenom de värdeflöden som 3PL-organisationer kan erbjuda sina kunder, men en stor fördel uppnås genom implementering av teknik i distributionsmiljön. Det går att uppnå enorma produktivitets- och effektivitetsvinster genom allt från mer avancerade lagerhanterings- och utförandesystem (WMS/WES) till strategisk användning av robotteknik. Dessa vinster skapar möjligheter till betydande besparingar och förbättrad kapacitet, men kan begränsas om hela arbetsflödet inte är optimerat. 

Snabbare plockningshastigheter och bättre noggrannhet belyser flaskhalsarna vid förpackningsstationer ytterligare, vilket banar väg för On Demand Packaging®-lösningar som är integrerade i det övergripande arbetsflödet. När dessa lösningar integreras på ett lämpligt sätt driver de fördelarna med distributionsautomatisering ytterligare. Wellpappkostnader kan minskas avsevärt genom minskad förbrukning, medan arbetskraftsrelaterade utmaningar dämpas genom att högre produktivitet uppnås med mindre personalresurser. Ännu viktigare är att effekten på utgående logistikkostnader sannolikt kommer att minska med 10 % eller mer, något som ofta skapar de största effekterna på resultatet. Enkelt uttryckt: Att transportera samma mängd produkter i färre lastbilar är en win-win-situation för alla inblandade parter. Genom att implementera On Demand Packaging-lösningar i distributionsarbetsflödet kan 3PL-företag få en massiv effekt på de drifts- och marknadsutmaningar de ställs inför varje dag. Dessa lösningar ligger direkt i linje med många 3PL-företags serviceavtal och erbjuder en möjlighet att överträffa kundernas mål för kostnadsbesparingar.   

Presentation av affärslogik

Slutsatsen är att en stor kapitalinvestering och förändringar i processer för att implementera en On Demand Packaging®-lösning kan vara ett riskfyllt beslut. Detta gäller särskilt när ett 3PL-avtal bara kan garanteras i 2–3 år och ständigt är under press att leverera besparingar år efter år. ROI måste uppnås inom månader – inte år – och det behöver finnas möjlighet att snabbt anpassa sig vid behov. Dessa omständigheter skapar stora risker och kan bli ännu mer komplexa beroende på avtalsstrukturen. 

Men tänk om det gick att minska den risken genom att verkligen skilja sig från konkurrenterna och branschnormer? Sanningen är att implementering av ny förpackningsteknik inte behöver innebära långsiktiga ROI-investeringar, eftersom PaaS-modellen erbjuder en fantastisk möjlighet med minskade risker. 3PL-marknaden är redo för innovativ teknik och omvälvande tänkande. Den som anammar detta tankesätt har potential att överträffa marknaden och erbjuda både nya och befintliga kunder oöverträffade värdeflöden och kostnadsbesparingar som sällan förekommer på dagens marknad Genom att nyttja rätt teknik i 3PL-verksamheten kan företag leverera resultat i toppklass idag samtidigt som de har förmågan att snabbt utvecklas för framtiden. 

Förbättra din förpackningsprocess med Packsizes e-handelslösning

Kontakta oss idag för en personlig analys av din förpackningsprocess