7 november 2022

Paketera ergonomiskt, ”Wohnfühlen” hemma: Enkel paketering av tunga solskyddsprodukter, förverkligad av Reflexa och Packsize

HERFORD – 7 november 2022

En behaglig känsla i hemmet – det är vad som utlovas av markiser, rullgardiner och mycket annat från Reflexa, en av de främsta tillverkarna av sol- och insektsskyddsteknik. En trevligare och hälsosammare arbetsmiljö – det var vad Reflexa önskade för sina medarbetare, eftersom de skrymmande och upp till 160 kg tunga produkterna innebär särskilda utmaningar för tillverkaren i förpackningsprocessen. Dessutom kunde leverantören av solskyddsprodukter se potential för förbättringar vad gäller hållbarhet. Fram till nu har man varit tvungen att använda alldeles för mycket förpackningsmaterial för att skydda de skrymmande produkterna under transport.

Ett nära samarbete leder till en lösning

I Packsize hittade Reflexa rätt partner för att utveckla en skräddarsydd förpackningslösning som skyddar både medarbetarnas hälsa och miljön: Det Herford-baserade företaget står för individualiserade förpackningsprocesser som kombinerar ergonomi, effektivitet och produktivitet med särskild hållbarhet. Tillsammans utvecklade Reflexa och Packsize en lämplig lösning för solskyddstillverkaren som möjliggör ergonomisk hantering av de tunga och skrymmande produkterna, effektiviserar processerna och samtidigt säkerställer en särskilt sparsam användning av förpackningsmaterial.

Ökad produktivitet och mer ergonomiska processer

Så här fungerar den optimerade förpackningsprocessen: Med hjälp av Packsizes skärmaskin, kompletterad med komponenter från Beckers specialavdelning för maskinteknik, förpackas varje beställning på begäran. Systemet säkerställer hög produktivitet och smidiga processer: så kallade vikbord hjälper medarbetarna att resa och fylla lådorna i partistorlek 1. Produkterna packas och lådorna försluts med hjälp av en lyftanordning och transporteras sedan till utmatningstransportören och tas från linjens transportör för vidare transport med vakuumsug. Med en cykel på 30 sekunder per låda kan förpackningar med en längd på upp till 7,30 meter och en vikt på upp till 160 kg produceras. Tack vare de ergonomiska sekvenserna optimerar Reflexa arbetsprocesserna och gör dem dessutom mer hälsovänliga. ”Reflexa lägger stor vikt vid ergonomiskt arbete. Vi har bemästrat denna utmaning tillsammans med vår partner Becker och är glada över att kunna presentera långsiktigt ergonomiska och produktiva arbetsprocesser med den nya lösningen”, förklarar Otto Friedl, Account Manager på Packsize.

Mer ergonomi och hållbarhet

Ett stort plus med den nya lösningen är den hållbara resursanvändningen: Markiser och liknande får exakt passande förpackningar som sparar avsevärda mängder wellpapp och fyllnadsmaterial. Genom att försluta lådorna med smältlim skapar Reflexa pappersbaserade ytterförpackningar som underlättar återvinning. Samtidigt ger precist anpassade förpackningar logistiska fördelar: Inget utrymme går till spillo vid lagring och transport. Detta minskar koldioxidutsläppen avsevärt. ”Från processflöden till användning av arbetskraft till material – kontentan är att Packsizes förpackningar som produceras på begäran är en win-win för oss längs hela linjen och omsätter vårt motto ’Förpacka ergonomiskt, känn dig som hemma’ till praktik”, betonar Wolfgang Egenberger, chef för materialhantering på Reflexa.

Se Reflexa-videon

Reflexa och Packsize visar hur det fungerar

Företag som är nyfikna och också letar efter ergonomiska och hållbara förpackningslösningar, till exempel för sina skrymmande och/eller tunga produkter, kommer att få värdefulla förslag den 24 november 2022, i ett webbinarium som anordnas av partnerna Reflexa och Packsize.

Om Packsize GmbH: Packsize är ett internationellt teknikföretag och Packsize GmbH i Herford leder de europeiska aktiviteterna. Företaget utvecklar, producerar och distribuerar individualiserade processer för On-Demand Packaging och erbjuder det bredaste utbudet av kundanpassad och automatiserad lådtillverkning vid produktions- eller speditionsplatsen. I de företag som använder metoden sparas material- och arbetskostnader, effektivare processer utformas, hållbarheten ökar och kunderna blir nöjdare.